Isle of Skye – Highlands

İskoçya
Highlands ve Isle of Skye, İskoçya

Motosikletle Highlands ve Isle of Skye, İskoçya

İskoçya gezimize Edinburgh şehrinden başlamış ve Rob’ın  2 günlük içten ev sahipliği sonrasında ülkenin kuzeyine Highlands diye adlandırılan kırsalına doğru büyük bir heyecanla yola çıktık. Rob ile 2016 yılının Temmuz ayının sonlarında Alaska’da Kuzey Kutup dairesinde tanışmıştık. Gezimizi takip edenler belki hatırlayacaktır. Daha sonra Fairbanks’da bir gece beraber kamp yaptığımız yerde uzun uzun sohbet etmiştik. Sonrasında ise bağlantımızı hiç kopartmadık. Bizi davet ettiği ülkesi İskoçya’da 2017 yılının Ağustos ayında tekrar buluştuk.

Havanın kâh güneşli kâh yağmurlu olduğu doğanın güzelliği karşısında karışık duygular yaşatan topraklar buralar… Özellikle Rob gibi İskoç milliyetçisi olan biriyle 3 gün geçirdikten sonra daha farklı bakıyoruz dolaştığımız yerlere. Rob ve damadı aslında bize güzel bir rota hazırlıyorlar. Uzun uzun nerede kalırız, yol ve hava şartlarını konuşuyoruz. Hava durumuna göre son kararı veririz diyerek 2 ayrı rota belirliyoruz. Daha harita üzerinde çalışırken bile heyecanlıyız. Rob da bizimle gelmeyi planlıyordu ancak misafirleri olduğu için katılamadı.

Edinburgh sonrası  rotamız; hava durumuna bağlı  olarak aşağıdaki haritadaki gibi olacaktı. Maalesef İskoçya’nın en üst bölümüne kadar (John o’Groats) çıkıp etrafını dönerek dolaşma planımızı sağanak yağmur bozdu.

İskoçya rotamız
İskoçya rotamız; planlar ve gerçekler…

Inverness’a doğru güzel manzaralar eşliğinde devam ediyoruz. Yolumuzun üzerinde Kingussie isimli kasabada öğle yemeği ve kahve molası için durduk. Motosikleti gören birçok kişi merak edip nereden geldiğimizi soruyorlar. İskoç aksanına da Rob sayesinde çabucak adapte olduk.

Kingussie
Kingussie Kasabası – İskoçya

Inverness şehrine kadar bazen otobandan bazen de ara yollardan devam ettik. Vakit sorununuz yoksa ara yollar çok daha keyifli. Hem manzaranız güzel hem de yollar genelde boş.

Inverness'e doğru
Inverness’e giderken her yer yemyeşil, yol kalitesi iyi…

Inverness şehrinin yakınlarındaki Culloden Savaş alanına göz atmak için durduk. Durduktan birkaç dakika sonra etkisini artıran yağmur bize burada çok da fazla görecek birşey yok der gibiydi. İngiliz Kraliyet ordusu ile Fransız destekli Katolik kilisesinin yayılmasını isteyen Jacobite güçleri arasında 16 Nisan 1746 tarihinde gerçekleşen meydan savaşını İngiliz kraliyet ordusu kazanmış.

Culloden Savaş Alanı
Culloden Savaş Alanı (Culloden Battlefield Trail)

Culloden tren yolu köprüsünü görmek ve fotoğraflamak için köprüyü ararken şiddetlenen yağmur bizi yıldırınca Inverness’e doğru geçtik. Dünyanın bu taraflarında özellikle motosikletle bu tarz gezinin en zor yanı ne zaman yağacağı beli olmayan yağmur. Yine de elimizden geldiğince yağmura rağmen buraların görselliğinin tadını çıkarmaya çalıştık.

Culloden Tren Yolu
Culloden Tren Yolu kışın da buraları güzel oluyordur. (Fotoğraf bize ait değildir.)

Inverness şehri de gözümüze hoş geldi. Burada bir akşam kalınıp özellikle akşam üzeri ve gecesi keyiflice dolaşılabilir.

Inverness - İskoçya
Inverness şehri hareketli, dinamik duruyordu.

Inverness’i hafif yağmurla geride bırakıp ünlü Loch Ness canavarını (diğer adıyla Nessie) biz de arayalım diyerek gölün kıyısından manzaraları izleyerek güneye doğru yöneldik.

Loch Ness Gölü
Göl boyunca araçlar için cepler yapılmış, dilediğiniz gibi manzarayı izleyip fotoğraf çekebilirsiniz…

Loch Ness, İskoçya’nın hacim bakımından en büyük gölüdür. Tatlı su gölünde birkaç çeşit canlı yaşamaktadır ama aralarında bir tanesi var ki yıllarca varlığına inanılan gizemli bir yaratıktır. “Canavar” (Monster) kelimesi ilk kez 1933 yılında konulmuş ama bir sürü araştırma yapılmasına rağmen varlığı ispatlanamamış. Hakkında sayısız kitaplar yazılmış, filmler çevrilmiş, şarkılarda yer verilmiş. Şimdi ise Loch Ness turistik bir mekan ve siz de canavarı aramak isterseniz gölde tekne turları yapılıyor :).

Gölün etrafını isterseniz aracınız ile de gezebilirsiniz. Manzarayı izlemek ve fotoğraf çekmek için yapılmış ceplerden birinde biz de fotoğraf için durduk.

Loch Ness Monster
Libertad Loch Ness canavarını ararken 🙂

Kısa fotoğraf molasından sonra haritamızda işaretlediğimiz Urquhart Kalesine doğru sürmeye devam ettik. Kaleye çok yakın olan Kilmore kasabasının etrafında çok güzel bir kamp alanının yanından geçtik. Vaktimiz olsa hiç düşünmeden burada kamp yapardık. Kalenin olduğu yer ve manzara kesinlikle çok güzel. Kaleye gitmek için motoru bırakıp yürümek gerekiyordu. Otoparklarında yer sorun olunca devam ettik ve müsait bir yerde durduk.

Onur, Libertad’ı park edecek yer ararken bir taraftan gözlerini manzaradan alamıyor…

Geri dönüp fotoğraf çektik. Kalenin içini ise gezme şansımız olmadı, sadece yaz aylarında açık oluyormuş. 13. yüzyıldan kalma kale ve konumu enfes. Kalenin genel durumu da iyi duruyordu. Yaklaşık 700-800 yüzyıllık olduğunu da göz önünde tutarsak bayağı iyi korunmuş. Ayrıca tekne turları ile gelenler de dikkatimizi çekti. Yağmursuz bir havada tekne turu ile gelmek hoş olabilir.

Urquhart Kalesi
Urquhart Kalesi, İskoçya

Urquhart kalesinden sonra Invermoriston’a kadar gölün kıyısından devam edip batıya Isle of Skye tarafına doğru yönümüzü değiştirdik. Yine enfes manzaralar eşliğinde yolumuza devam ediyoruz.

Loch Ness Gölü
Loch Ness Göl manzarası bize eşlik ediyor…

Isle of Skye’a geçmeden önce görülmesi tavsiye edilen Eilean Donan Kalesi yer alıyor. Kale, filmler, TV, reklam ve moda çekimleri için popüler bir yerdir ve İskoçya’da en çok ziyaret edilen yerlerin başında geliyor. Temmuz, Ağustos ve Eylül ayları ziyaretçi yönünden en yoğun olduğu aylarmış. Kaleyi gezmeyip bizim gibi sadece fotoğraflamak isterseniz; kaleyi geçtikten hemen sonra bir köprü var. Köprüyü geçince de sol tarafta güzel bir kafeteryanın olduğu alana geliyorsunuz. Kafeterya doğrudan kaleye bakıyor.

Kafeteryanın manzarası, dinlenmek için ideal…

Biz de burada hem kahve hem de dinlenme molası veriyoruz. Dinlenirken bir taraftan kalacak kamp alanı veya başka bir yer var mı diye telefonlardan bölgeyi de kontrol ediyoruz. Yanımıza park eden karavanlı ailenin önümüzdeki günlerdeki şiddetli yağmur beklentisi üzerine yaptıkları sohbete kulak kabartıyoruz. Zaten biz de bu yüzden B planına geçip İskoçya’nın en kuzeyine çıkmaktan vazgeçtik.

Eilean Donan Kalesi – İskoçya

Skye köprüsünden (Skye Bridge) Isle of Skye’a geçiyoruz. Seçtiğimiz kamp alanlarına yer sorarak ilerliyoruz ama her yer dolu. Bunda hafta sonuna denk gelmemizin de etkisi var. Akşam saat  9’a doğru Sligachan kamp alanına geliyoruz. Burası önden rezervasyon almadığı için şanslıyız. Hava kararmadan bir yer bulmuşuz ve yağmur yağmadan hemen bir yere yerleşmek istiyoruz.  Kamp alanında istediğiniz yere kurun çadırı diyorlar ama kamp alanı Avrupa’daki kamp alanları gibi düzenli değil.

Slıgachan Kamp Alanı
Sligachan Kamp Alanı – Isle of Skye, İskoçya

Herkes kafasına göre atmış çadırlarını. Yerler çamur içinde olduğu için bazı yerlere girilmesi bile zor. Motosiklet ile rahat olacak bir yer bakıyoruz. Neyse bisikletçi bir çiftin yanına kuruluyoruz. Hem ıslak hem yorgunuz. Ayfer’in yaptığı sıcak çorbayı sineklerden korunarak içmeye  çalışıyoruz. Buraya özgü minik bir sinek türü var. Gün batımı esnasında çıkan sinekler ısırmıyor ama o kadar fazlalar ki yüzümüzü korumak zorunda kalıyoruz. Çorbayı bile zor zahmet içiyoruz. Meğerse bu dönemde çok olurmuş ve bölgeyi bilenler yüzleri için fileli şapkalar getirmiş, herkes ilaç sıkma halinde. Biz de daha fazla dışarıda kalamayıp çadıra geçiyoruz.

Yarın Isle of Skye’a devam edecek olmanın heyecanı içindeyiz ancak yarından itibaren daha etkili olacak yağmur da canımızı sıkmıyor değil. Eh, ne yapalım onu da yarın düşünürüz diye yatıyoruz. Ama kamp alanının bir bölümünü bir organizasyon için kiralamışlar ve parti son sürat devam ediyor. Tam da dibimizde 😊.

Gün doğumunun tepelere yansıması ile uyanıyoruz…

Portree

Gece biraz gürültülü geçse de yorgunluk ve temiz havada uykumuzu almış yeni güne merhaba diyoruz. Yolumuzun üzerindeki ilk durak Portree kasabası. Kasabayı geçince koyun içinde dizili rengarenk evleri izleyebileceğiniz bir noktaya geliyorsunuz. Bol bol fotoğraf çektik ama burası tablosu yapılacak kadar iddialı bir yer. Güzel bir yağlı boya tablo çıkar ama bizde nerde o yetenek ☹. Olsa takipçilerimize hediye etmek isterdik… Bu bölgede özellikle yaz aylarında yer bulmak zor oluyormuş. Önceden kalacak yeri ayarlamakta fayda var ancak hava durumuna yapılabilecek bir şey yok. Artık orası şansa kalıyor. Kasabada bir akşam kalmak yeterli olacaktır.

Portree - Isle of Skye
Portree – Isle of Skye, İskoçya

Lealt Şelaleleri (Lealt Falls)

Portree’nin fotoğraflarını çektikten sonra yolumuza devam ediyoruz. Önümüzdeki  ilk durulacak yer Lealt Şelaleleri. Yolu takip ettiğinizde görülecek yerler tabelalarda belirtilmiş, kaçırma şansınız yok. Şelaleler aslında bahane ancak manzaralar enfes.

Lealt Şelaleleri
Ayrıca her yer çok düzenli…

Ayrıca bulunduğumuz noktadan 5 km kadar içeride kil çıkarılıyormuş. Bu kil endüstriye kazandırılmış ve demiryolu ağı ile taşınıyormuş. Yazın kuruyan bataklıkları da hem ocak ateşi olarak hem de kışın yakarak ısınmada kullanmışlar. Özellikle bu bölgede bataklıkları keserek toplamak çok yaygınmış.Ayrıca bulunduğumuz noktadan 5 km kadar içeride kil çıkarılıyormuş. Bu kil endüstriye kazandırılmış ve demiryolu ağı ile taşınıyormuş. Yazın kuruyan bataklıkları da hem ocak ateşi olarak hem de kışın yakarak ısınmada kullanmışlar. Özellikle bu bölgede bataklıkları keserek toplamak çok yaygınmış.

Lealt FallsLealt Şelalesi – Isle of Skye

Kilt Rock ve Mealt Şelaleleri

Burası yeryüzünün nasıl şekillendiğini net bir şekilde görebileceğiniz yerlerden bir tanesi. Yaklaşık 60 milyon yıl önceki volkanik aktiviteler sonucunda oluşmuş, kayalıklar geçmişe ışık tutuyor. Denize dökülen Mealt Şelalesi de görselliği daha da güzelleştiriyor. Bu bölgede dinazor fosilleri ve ayak izleri de bulunmuş.

Mealt Şelalesi
Mealt Şelalesi – Isle of Skye

Yolun kenarında güzel bir piknik masası bulunca hızlıca bir kahve keyfi yapıyoruz. Yağmur yine biraz artınca toparlanıp yolumuza devam ediyoruz.

Kahve molası Isle of Skye
Kahve Molası…

Bu bölgede yollar genelde tek şerit ve karşılıklı araçlar denk gelirse diye sık sık cepler yapmışlar. Geçişler o kadar düzenliydi ki hayran kaldık. Sağ olsunlar genelde bize geçiş önceliği verdiler 😊.

Yine kibar birine denk geliyoruz...
Yol verirken herkes kendi tarafındaki cebi kullanıyor karşı tarafa geçmeyelim 🙂

Uig kasabasına doğru da yol müthiş manzaralar sunuyor. Hava da açık olsaydı enfes olurdu diye düşünüyoruz. Ancak daha da sert olabilirdi pozitif bakalım değil mi 🙂 Uig kasabasında Lewis ve Uist adalarına da feribot ile geçmek mümkün. Umarız güzel bir havada tekrar gelir ve adaları da görme şansımız olur.

Yağmurdan dolayı çıkamadığımız Old Man of Storr’un yoldan fotoğrafı. Kilometreler öncesinden kendini gösteren kaya doruğu adanın en ünlü yürüyüş yolu. Özellikle bu bölgenin yukarıdan çekilmiş fotoğrafları enfes. Araç bırakılan park alanından gidiş geliş 4 km kadar ve molasız 1 saat 15 dakika sürüyormuş.

Old Man of Storr
Old Man of Storr karşımızda duruyor…

Aynı şekilde Quiraing’e de hava şartlarından dolayı çıkamadık. Manzarasının enfes olduğundan bahsedilmiş. Uğrayamadığımız başka bir doğal oluşum ise Fairy Pools (Peri Havuzları). Kristal berraklığındaki suyunda yüzülmesi tavsiye edilmiş. Bu bölgeler, Ağustos ayında bile soğuktu acaba girilebilen bir mevsimi var mı 😊? Eğer İskoçya’ya geldim bir de şato göreyim derseniz Dunvegan Şatosunu ve bahçelerini ziyaret edebilirsiniz. En batısındaki Neist Point deniz feneri hava iyiyse enfes manzara sunuyor. Bunlar bizim Isle Of Skye’da yapamadıklarımız. Umuyoruz karavan ile gelip daha uzun vakit geçirme fırsatı bulabiliriz.

Isle of Skye
Yağmura rağmen böyle bir yerde kahveye ne dersiniz?

Eğer viskiye merakınız varsa; Talisker Distillery’e mutlaka uğrayın deriz. Onur’un buradan geçerken haberi yoktu ancak birkaç ay sonra bir arkadaşın evinde tadına bakma fırsatı bulduğu viski çok hoşuna gitti. Çok da yakınından geçmişiz ama artık bir dahaki sefere diyoruz 😊.

Aslında irili ufaklı yapılabilecek çok daha fazla aktivite var ancak hava şartları, kalacak yer sorunu ve azalan zamanımızdan dolayı göremediğimiz yerler oldu. Gidişiniz özellikle yaza ve okulların tatil olduğu döneme denk gelirse; kalacak yerinizi önceden ayarlamaya özen gösterin. Kamp yapmaya özen göstersek de yağmurdan dolayı her zaman mümkün olmadı. Böyle durumlarda yer bulmada ya sıkıntı yaşadık  ya da çok pahalıydı.

İskoçya
Ah yağmur izin verseydin de doya doya gezebilseydik bu güzel ülkeyi ama yine geleceğiz…

Görmek istediğiniz yerleri haritada işaretleyebilir ve 2-3 günde İskoçya’nın bu güzel bölgesini keşfedebilirsiniz. Araç kiralayarak gezmek daha konforlu olacaktır. Edinburg veya Glasgow’dan da turlar düzenleniyor. Gezilecek yerler ve turlar ile ilgili isleofskye.com sayfasından detaylı bilgi alabilirsiniz. Isle of Skye tarihsel dramalardan bilim kurguya birçok sinema filmine de ev sahipliği yapmış.

Isle of Skye
Isle of Skye’da yaptığımız loop…

Geceye kalmamak düşüncesiyle akşam üzeri Isle of Skye’dan ayrılıp  tavsiye edilen Oban kasabasına doğru devam ettik. Yol üzerinde kamp alanı, otel, B&B yer soruyoruz ama bir türlü yer bulamadık. Her duruş ise bize vakit de kaybettiriyor. Oban’dan umutluyuz hatta kasabaya girince onlarca B&B var ancak yer yok. Oban,  deniz ürünlerinin başkenti diye geçiyor ve kocaman bir pankart bizi karşılıyor.

Oban - İskoçya
İskoçya’nın deniz ürünleri başkenti Oban 🙂

Otele yerleşip bir de deniz ürünlerinden yeriz diye nasıl da hayal etmiştik ☹. Yemek ikinci planda, hava iyice kararmadan kalacak yer bulmamız gerekiyor.Glasgow’a kadar devam ediyoruz ve şehrin girişinde gece saat 11 civarı yorgunluktan bitap halde bir otel ayarlıyoruz. Şimdi dinlenme zamanı. Yarın ise İrlanda’ya geçeceğiz. İskoçya’dan da yağmursuz ayrılmak olmaz.  İrlanda yazı serimizin linki için Tık Tık