İrlanda – Bölüm 1

İrlanda
Kuzey İrlanda

İrlanda’da Islak Ama Çok Keyifli Bir Hafta

İskoçya’da geçirdiğimiz keyifli günlerin ardından İrlandayı da  keşfetmeye hazırdık. Isle of Skye’dan ayrıldıktan sonra, yolda kalacak yer bulamayınca  yağmurla birlikte Glasgow’a ancak geç saatlerde gelebildik. Gece burada iyi bir uyku çekip ısındık. Artık İrlanda’ya geçmeye hazırdık. Feribot biletimizi internet üzerinden aldığımız için kafamız rahatça kahvaltımızı edip  yola çıktık. İskoçya’nın güzel doğasının içinde son bir kez daha ıslanarak feribotun kalktığı Cairnryan kasabasına ulaştık. Özellikle deniz kıyısında gittiğimiz bölümleri çok beğendiğimizi not etmişiz günlüğümüze 😊 Feribot geçiş bilgisi için linki tıklayınız… Feribot Geçişleri

Kuzey İrlanda’ya “Merhaba”

İki saatlik feribot geçişi ile Kuzey İrlanda topraklarına ayak bastık. Larne kasabasından Carrickfergus’da 2 gece için ayarladığımız Premier Inn otele gidişimizde, yolun inek sürüleri tarafından kapanması, muazzam yeşil doğa örtüsü ve enfes yollar,  bizi İrlanda için iyice heyecanlandırmaya yetti. Otele geldiğimizde görevlilerin sıcak tavırları ise İrlanda’dan çok keyif alacağımızın ilk sinyalleriydi.

İrlanda, doğasının güzelliği ile bize sıcacık “Merhaba” diyor 🙂

Carrickfergus’un sahil kısmında günü batırıp üşüyene kadar takıldık. Kasabanın en önemli yapısı hemen limandaki Carrickfergus Kalesi (Carrickfergus Castle), biz vardığımızda kapanmıştı. En son 16.30’da ziyaretçilerin girişine izin veriliyor ve  17.00’de kapanıyormuş. Kalenin kendisi bile tek başına güzel fotoğraflar çekmek için çok fotojenik duruyor. Gün batımının kaleye yansıması ve akşam ışıklandırılmış halini de izlemek ayrıca keyifliydi. Bir Norman kalesi olan Carrickfergus Kalesi; İskoçyalılar, İrlandalılar, İngilizler ve Fransızlar tarafından kuşatılmış ve 1928’e kadar da önemli bir askeri rol oynamış. Günümüzde de İrlanda’daki en iyi korunmuş Orta Çağ yapılarından biriymiş.

Carrickfergus Castle
Carrickfergus Kalesi (Carrickfergus Castle) – İrlanda

Ertesi gün Carrickfergus’dan Belfast’a günübirlik tren ile gittik. Kaldığımız yerden 35 dakika kadar sürdü ve çift yön 4.50 sterlin.  Belfast yürüyerek rahatlıkla gezilebilecek ufak bir başkent. Cumartesi günü olduğu için miydi bilemiyoruz ama gündüz sokaklar çok sakindi. Epey de şaşırdık bu duruma aslında ama sakince de dolaşmamız iyi oldu.

Belfast
Belfast tanıtım haritası, tren istasyonunda bile birçok bilgiye uluşabiliyorsunuz…

Belfast’ı, deniz kıyısından başlayıp şehrin içinde devam edecek bir yürüyüş planı ile gezmeye başladık.  Titanic Meydanında Titaniği hatırlayınca; sabahın serinliğine hüzün de karışmıştı. Geminin tersaneden ayrılış fotoğraflarını gördüğümüzde neredeyse 100 sene geriye gidip ortamı hayal ettik. Titanik filminin kareleri bir anda gözümüzde canlandı. Ne büyük umutlar ile yapıldığı tersaneden, şehirden ayrılan geminin tekrar geri dönememesi ve giden canlar. Ne umutlar, ne hayaller söndü kimbilir?

Titanik Müzesi - Belfast, Kuzey İrlanda
Titanik Müzesi – Belfast, Kuzey İrlanda

Biz müzeyi pas geçtik ancak vaktiniz varsa gezebilirsiniz. Mayıs ayında Belfast Titanic Maritime Festivali oluyormuş.  Daha sonra Lagan nehrinin kıyısında Waterfront bölgesine doğru yürüdük. Yolumuz üzerindeki Büyük Salmon balığını (Big fish) fotoğraflayıp yürüyüşümüze devam ettik. 10 metre uzunluğundaki Salmon heykelinin üzerinde Belfast tarihi ile ilgili yazılar ve fotoğraflar var.

Big Fish – Belfast

Şehir içinde ise Belediye Binası – Belfast City Hall, Ulster Konser binası, St. Anne’s Katedrali (Belfast Katedrali diye de geçiyor.), St.George’s Marketi görülecekler arasına alınabilir. Market kapalı olduğu için dolaşamadık. Şehrin önemli simgelerinden biri olan Albert Memorial Clock ise dolaşırken sık sık karşımıza çıktı.

Albert Clock
Albert Memorial Clock – Belfast, Kuzey İrlanda

Victoria Meydanı’nın olduğu çevre ise akşam üzeri iyice hareketlendi. Bu bölgede çok fazla mağaza, kafe, bar, restoran ve trafiğe kapalı sokaklar var. Şehrin kalbi diyebiliriz. Victoria Meyadanı’nın hemen komşusu Donegall Place de şehrin en geniş alışveriş caddesi, hangi markaların olduğuna dikkat etmedik ama mağaza çoktu…

Belfast City Hall
Belfast City Hall (Belediye Binası)

Ayrıca merak ettiğimiz için Katoliklerin ağır bastığı Falls caddesi ve Protestanların ağır bastığı Shankill caddelerine yürüyerek gittik. İki bölgenin arasında kalan duvarı, kapıları ve her iki bölgede yaşanan acıları hatırlatan anıtları gördük. Duvarlarda yaşanan acılar resmedilmiş…

Falls Caddesi
Falls Caddesinden…

Bizim yürüyerek yaptığımız bu geziyi Belfast’da siyah taksiler ile yapabilirsiniz. Yaklaşık bir saat civarı sürüyor ve taksiciler o günleri anlatarak güzel rehberlik yapıyor diye duyduk. Belki biz de öyle yapabilirdik ancak yürüyerek de gördüklerimiz; o günleri ve acılarını yaşatmaya, hissetmeye yetti.

Shankill Caddesinden...
Shankill Caddesinden…

Her iki bölge Hop-On Hop-Off otobüs turunun da durakları arasında, güncel bilgiler ve diğer turlar için linki; Belfast Hop-On Hop Off Tours  Yürümek istemeyenler için kolay ulaşım sağladığı gibi şehrin gezilmesi tavsiye edilen bütün yerlerini de görme şansınız olacak. “Game of Thrones” hayranları için dizinin çekildiği mekanlara yapılan Game of Thrones turu ilgi çekici olacaktır. Zaten bir kısmını motosikletle geçeceğimiz için ayrıca bir tur alma gereği duymadık…

Duvar çizimleri
Duvar resimleri hep o günlere gönderme yapıyor…

Aslında Belfast veya Derry şehirlerine gelmeden İrlanda’nın tarihini, İrlanda’nın ikiye ayrılma ve birleşememe sebeplerini, IRA’yı ve çatışmayı incelemek gerekiyor. Hatta o dönemleri anlatan filmleri de izlemek görsel olarak faydalı olacaktır.

Kuzey İrlanda’daki duvar resimleri, bölgenin geçmişini ve şimdiki siyasi ve dini bölünmeleri betimleyen Kuzey İrlanda’nın sembolleri haline gelmiş. Sadece ülkeden değil uluslararası çizimlerin de yer aldığı The International Wall bölgesinde de birçok siyasi resminlere yer verilmiş…

The International Wall
The International Wall – Belfast

Şehrin merkezine geldiğimizde ise hareketlenmiş bulduk. Caddede dolaşan eğlence bisikletlerini pedallayan bekarlığa veda particilerin müzik sesleri her yerden duyuluyordu.

Eğlence bisikletlerini ilk ABD’de görmüştük…

Evet uzun yürüyüşten sonra kendimizi Fish & Chips ve Guiness ile ödüllendirme vakti gelmişti. Victoria Meydanında gözümüze kestirdiğimiz Fish City’de denemeye karar verdik ve oldukça mennun ayrıldık.

Fish City
Fish City – Belfast

Carrickfergus’a geri döndük. Bugün Belfast’da 16 km yol yürümüşüz.😊 Bu arada unutmadan Kuzey İrlanda’da Belfast ile Carrickfergus arası kullandığımız tren hem temizlik açısından hem de ücretsiz sunduğu kablosuz hızlı internet hizmeti ile bizi şaşırttı.

İrlanda pubları
Belfast pubları ile ünlü olsa da sabah erken kalkacağımızdan gece takılmayıp otelimize geri döndük.

Gezimizin bugün 404. günündeyiz. Yollar artık bize memleket olmuş 😊 Hazırlanıp yola çıkıyoruz. Hedefimiz önümüzdeki bir hafta içinde İrlanda’yı saat yönünün tersine sahil yolunu takip ederek dolaşıp Dublin’e ulaşmayı planlıyoruz.

Yola çıkmadan önce oteldeki görevlinin bir iyiliğine daha şahit oluyoruz. Sonuçta Birleşik Krallık topraklarından ayrılacağız ve para birimi euro olan İrlanda Cumhuriyet’ine geçeceğiz. Ama tekrar İngiltere’ye geçeceğimiz için bizim kafamız rahat cebimizde kalan sterlinleri orada harcarız değil mi? Gerçekler öyle değil, İrlanda’da basılmış kağıt paralar İngiltere’de geçerli değilmiş. O zaman elimizdeki İrlanda sterlinleri ne olacak, sağ olsun oteldeki görevli yardımcı oldu. Elimizdeki paraları, ellerinde mevcut olan İngiltere’de basılmış paralar ile değiştirdi. Nasıl olsa bizim burada geçiyor diye bizi uğurladı…

Yeşille yolculuğa devam…

Hava pırıl pırıl, masmavi gökyüzü denizle buluşuyor. Son günlerdeki yağmurlu ve gri hava kendini enfes bir güne bırakmış. Sahilden ilerlerken içimiz çocuksu bir neşe ile doluyor. İlk durağımız bir asma köprü. Motorumuzu Carrick-a-Rede asma köprüsünün motor parkına bırakıyoruz.

İrlanda
İrlanda’nın eşsiz manzaraları eşliğinde bir yürüyüş daha bizi bekliyor… Carrick-a-Rede, Kuzey İrlanda

Köprüden geçip küçük adaya devam etmek isterseniz ücretli. Biz hem köprüyü hem de adayı net görebileceğimiz bir yere kadar ilerledik. Sonra biraz oturup manzaranın tadını çıkardık. Yaklaşık 350 yıl önce balıkçılar Atlantik Salmon balığını yakalamak için buraya ipten bir geçiş kurmuşlar. Şu anda ise turistik bir aktivite olmuş. Kişi başı köprü geçişi 7 euro. (13 Ağustos 2017)

Carrick-a-Rede Rope Bridge

Köprüden ayrıldıktan sonra İrlanda’nın en çok ziyaret edilen yerlerinden biri olan Giant’s Causeway’e (Devin Geçit Yolu) doğru gidiyoruz. Giriş çok yoğun, motosikletli olmanın avantajı ile bizi içeri alıyorlar ve motosiklet parkına devam edip park ediyoruz. Yanımıza gelen İtalyan motorcularla biraz sohbet edip müze bölümüne girdik. Müzede çok detaylı ve güzel bilgiler var. Müzenin üst tarafında yürüyenleri görünce biz de o tarafı merak edip çıkıyoruz. Önce üst taraftaki patikayı yürüyüp manzaranın tadını çıkarıyoruz. Daha sonra dönüp bazalt kolonlara doğru giden yolu yürüyoruz.

Giant’s Causeway
Yukarıdan izlemek güzel, bir de aşağıya inip bu yolu yürüyelim… Giant’s Causeway – Kuzey İrlanda

Üzerimizdeki motosiklet kıyafetleri ile çok konforlu değiliz ama gördüklerimize değiyor. Burada bilet soracaklarını düşündük ama sormadılar.  Aklınızda olsun müze içinden geçmek isterseniz bilet soruyorlar. Farkına varmadan beleş girme yolunu da bulmuşuz :). Yaklaşık 60 milyon yıl önce olan volkanik patlamalar sonrasında 40.000 tane bazalt altıgen kolon oluşmuş. Kolonların hepsi sanki itina ile kesilmiş gibi duruyor. Gerçekten çok etkileyici bir yer. Bu etkileyici yer tabii ki Unesco Dünya Miras Listesi‘nde yer alıyor. Benzeri bir oluşumu da Meksika’da ziyaret etmiştik. Bol bol fotoğraf çekip geri dönüşe geçtik. Daha yolumuz uzun 😊.

Giants Causeway

Yolumuzun üzerindeki Dunluce Castle’a fotoğraf için uğrayıp devam ediyoruz. Açıkcası kalenin içini pek merak etmedik ama konumu enfes. Yeşillik, deniz, falezler, yollar hem güzel hem de keyifli.

Dunluce Castle’

Derry (Londonderry diye de geçiyor.) şehrine girdiğimiz saatlerde şehirde kimse yok gibiydi. Motosikletle biraz turlayıp yolumuza devam ettik. Merak edenler için Kanlı Pazar olarak anılan ve 14 masumun ölümü ile sonuçlanan olayların olduğu şehir burası. Aslında vaktimizi daha iyi ayarlayıp burada bir gün kalabilseydik iyi olurdu. İrlanda’da yaşanan olayları daha detaylı öğrenmek isterdik. Eğer biraz fikir edinmek isterseniz Bloody Sunday filmini izlemenizi tavsiye ederiz.

Derry
Derry (Londonderry)

Derry şehrini geçince hiç fark etmeden Kuzey İrlanda’dan çıkıp İrlanda Cumhuriyeti’ne geçiyoruz. Benzin için durduğumuzda euro geçerli olduğunu görünce sınırı geçtiğimizi fark ediyoruz. Bildiğimiz gibi bir sınır geçişi yok. Anlamıyorsunuz bile 😊. T.C. pasaportunuzda geçerli, UK C vizesi var ve İrlanda öncesinde giriş yapılmışsa “Visa Waiver (Vize Muafiyet)” uygulaması ile ekstra vizeye ihtiyaç kalmadan girilebiliyor. (2021 yılına kadar diye biliyoruz, gitmeden önce kontrol ediniz.) Bize sorulmadı ama arada kontrol yapılacak olursa yanlış bilgilendirme yapmış olmayalım…

İkinci bölüm için tık tık İrlanda Bölüm 2

İrlanda gezi rotamızın yazının başında bahsettiğimiz gibi saat yönünün tersine adayı dolaşarak gerçekleşti. GPS izlerini isteyen olursa bize ulaşabilir veya yorum olarak yazabilirsiniz.