Uzun Yolda Malzemeler

Libertad’ın tam yüklü hali ve eve veda…

Uzun Yolda Yanımıza Aldığımız Malzemeler

En çok aldığımız soruların arasında uzun süreli bir gezide yanımıza aldığımız malzemeler neler, içlerinde hiç kullanmadığımız olup olmadığı ve kısa süreli durup çevreyi gezerken motosiklet kıyafetlerini, kaskları nasıl koruduğumuz  yer alıyor.  Bu soruların hepsini birkaç cümle ile cevaplamak zor olacağından bu yazımızda paylaşmak  istedik.

Sırtçantalı, motosikletle veya bisikletle olsun uzun yola çıkarken hepimizin en büyük sorunlarından biri; “Neler yanımıza almalıyız?” oluyor. İşimize yaramayacak eşyaları gereksiz yere yük etmeme çabası içine giriyoruz. Farklı mevsimleri ve coğrafi şartları yaşayacağımız “Kutuplara Yolculuk” adını verdiğimiz gezimize çıkmadan önce biz de yanımıza neler almamız gerektiğine dair kararsız kaldık ve uzun uzun düşündük.

Evdeki eşyaları satıp odalar boş kaldığında ilk işimiz yanımızda götürmeyi düşündüğümüz her şeyi bir odaya yaymak oldu. Bir tarafa da motosiklet çantalarını koyduk. İlk manzara tabii ki o kadar eşyanın o çantalara sığma gibi bir olasılığının olmayacağını sergiliyordu. Ne mi yaptık? %100 yanımızda olmasının gerektiğini düşündüğümüz malzemeleri bir tarafa ayırdık onlara kesinlikle dokunmayacaktık. Bunları yerleştirdikten sonra yerimiz ne kadar kalırsa o kadar kıyafet ile yola çıkacaktık. Ya yer kalmazsa o zaman başka bir çözüm yolu bulacaktık…

Malzemeler yere serildi 🙂 Yanımıza ne alsak acaba?

İşimize yaramayacağını düşündüğümüz veya bir kereden fazla kullanmayız dediğimiz ne varsa ayıklamaya başladık. Birkaç günün sonunda neredeyse eşyaların yarısı elenmişti. Yolda kolay bulabileceğimiz malzemeleri ya az alacaktık ya da baştan yük etmeme kararı vermiştik.

Düşünsenize yanımızda sadece 4 mevsimlik kıyafet değil, kamp malzemeleri, motosikletin bakımı için gerekli olabilecek alet edavat vs. neler neler olmayacak… Hele de tek motor ve iki kişi yola çıkıyorsanız işler daha da karışacak. Çantaların ağırlığını dengelemek, bir kere ayarladınız ve her seferinde aynı düzeni korumaya çalışmak yoldayken hiç de kolay olmayacak… O yüzden baştan düzeni düzgün kurmakta fayda var ve yolda ufak tefek değişikliklerle tam istediğiniz kıvama gelecektir.

Yolda böyle bir manzara karşısında durup bi suya dalmayacak mısınız? Ama önce mayoları bulmalı 🙂

Motosiklet çantalarımızın büyüklüğü ne kadar?

Öncelikle motosiklet yan çantalarımızın büyüklükleri hakkında bilgi verelim. İki kişi olunca çantaları biraz büyük seçtik.  Sol çantamız 38lt, sağ çantamız 45lt ve üst çantamız 35lt. Ayrıca yan çantaların üstüne bağladığımız biri sırt çantası olarak kullanılabilen 30lt’lik 2 adet su geçirmez çantamız daha var. Yan çantalarımız alüminyum ve ayrıca su geçirmez iç çantalar kullanıyoruz. Kaldığımız yerlerde sadece iç çantaları taşımak ve yerleşmek kolaylık sağlıyor…

Yağmurlu havada kamp yaptığınızda ıslak çadır malzemelerini ve ıslanmış motor örtüsünü diğer eşyalarla birlikte koymak can sıkıcı oluyor. O yüzden yanımızda hem bu durumlarda kullanmak için hem de yedek olması açısından 30lt’lik su geçirmez sıkıştırılabilir bir çantamız daha vardı. Katlandığında çok az yer kaplıyor ve hafif.

Yağmur olasılığı olan yerlerde yağmurluklarımıza kolay ulaşmak için çantaların üstüne bağlamayı tercih ettik. – PANAMA

Uzun Yol Malzemelerimiz

Kamp Malzemeleri;

Uzun yola çıkarken en önemli kalemlerden biri kamp malzemeleri oluyor. Ne kadar hafif ve küçük bir alana sığdırabiliceğiniz malzemeler seçerseniz o kadar avantaj. Çantaları hafifletirken maalesef cüzdan da hafifliyor 🙂 Ama kaliteli iyi ürünleri tercih eder ve biraz da özenle bakarsanız kamp malzemeleri uzun yıllar kullanılıyor. Çadırımızı ve matlarımızı yola çıkmadan 3 yıl önce almıştık ve mennun olduğumuz için değiştirmedik. Ama uyku tulumlarımızı; daha soğuya dayanıklı olsalar da biraz daha hafifleri ile değiştirdik. Zaten çok soğukta mecbur kalmadıkça kamp yapmaya niyetli değildik. Uyku tulumlarına sadece kamp yaparken değil, Güney Amerika’da birçok ülkede ısıtma sistemi olmadığından hostellerde de ihtiyaç duyuluyor.

• Çadır (İki kişi olduğumuz halde özellikle 3 kişilik seçtik ki bütün eşyalarımızı rahatlıkla çadıra alabilelim. Motorla seyahat edenlere bir kişilik daha büyük çadır almalarını tavsiye ederiz. Kışın çok sert şartlarda kamp yapmayı düşünmediğimiz için 3 mevsimlik seçtik.)
  • Uyku tulumu (İkimizde de -1 dereceye kadar dayanan kaz tüyü uyku tulumları var.)
  • Eğer daha soğuklarda da kamp yaparız veya soğuya dayanıklı değiliz diyorsanız uyku tulumlarınızın içine ince termal içlik almanızı tavsiye ederiz.
  • Mat (İkimizde de kendinden şişmeli mat var.)
  • Yastık
  • Gazlı ocak
  • Kafa lambası, küçük el feneri ve düdük
  • Kısıtlı mutfak malzemeleri (Kamp tipi içiçe geçmeli tencere seti, küçük tava, 2 tabak, 2 çatal-kaşık-bıçak bir arada vs.)
  • 0.5lt’lik 1 adet termos ve 0.7lt’lik su matarası
  • Çok fonksiyonlu çakı
  • Elektroşok cihazı (Herhangi bir hayvanla karşılaşmamız veya tehlike anında hem ses yaparak kaçırmak hem de elektrik vererek sersemleten elektroşok cihazlardan taşıyoruz. Aynı zamanda el feneri olarak da kullanılabiliyor.)
  • Özellikle Alaska bölgesindeki ayılara karşı ayı spreyi taşınması tavsiye edilse de biz almadık.
  • Kaskta kullandığımız kulak tıkaçları bazen kamp yaparken çok işimize yaradı. Bir de ışığa duyarlıysanız göz bantları imdadınıza yetişecek…

Kamp malzelerimiz hakkındaki yazımızı okumak isterseniz linki tıklayınız… Kamp Malzemelerimiz

Önce çadır kurulur, sonra gezilir… Badlands National Park, ABD

Kıyafetler

Kıyafet bulmak çok sorun olmayacağı için eğer eksiğimiz olursa yolda alırız diye kafamız rahat çıktık. Sadece yolda bulmakta zorlanabileceğimiz veya pahalı olabilecek kıyafetlere öncelik verdik. Tahminimizden daha fazla kıyafet sığdırdık ve yolda bir şeye ihtiyaç duymamız halinde eskilerin bir kısmını atarak veya bağışlayarak yer açmayı planlamıştık. Kıyafet seçerken mümkün olduğunca yıkandığında çabuk kuruyacak, ince, sıkıştırılabilecek cinsten hafif olmalarına özen gösterdik. Tam kapasiteli neredeyse boş yerimiz kalmadan yola çıktık…

• Motosiklet ekipman listemize ve düşüncelerimize linkten ulaşabilirsiniz… Kullandığımız Ekipmanlar
  • Birer adet terlik
  • Birer adet su geçirmez ayakkabı
  • Birer alt-üst motosiklet yağmurluğu (Üstleri yağmurlu havalarda günlük de kullandık.)
  • Birer ince kaz tüyü mont (Hem soğuk havalarda günlük giyinmek hem de motor montlarının içine giyinmeyi planladık. Böylece motor montlarının termal içliklerini bırakabildik.)
  • 3’er çift motosiklet çorabı (biri kışlık)
  • 2’şer çift motor eldiveni (yazlık ve kışlık)
  • Mevsime göre ince kalın birkaç buff (bandana)
  • Onur; 1 adet şort olabilen pantolon, 2 adet şort, 1 adet mayo, rüzgar kesici ceket, soğuk havalar için alt-üst çok ince yünlü içlik, 6 tişört (bir kısmı yolda atıldı), iç çamaşırı (4 adet yeterli), 3-4 çift kısa çorap, eldiven (gerektiğinde motosiklet eldivenlerinin de içine giyilebilecek incelerden) ve bere.
  • Ayfer; biri şort olabilecek ince 2 adet pantolon, birkaç tayt (gerektiğinde motosiklet pantolonunun altına da giyebilecekti), 1 adet çok ince yazlık elbise, 1 adet mayo, 7-8 tişört (bazıları yolda atıldı), kalın uzun kollu kazak, iç çamaşırı, 3-4 çift kısa çorap, eldiven ve bere.
  • Yanımızda hiç kot pantolon taşımadık, Onur’un şort olan pantolunu yırtılınca Ekvador’da yerine kot pantolon aldık. Yolda Onur’a 1 adet polar, tişört ve Ayfer’e yünlü panço, üst içlik aldık. Çok soğuk havalarda pantolonlarımızın içine tayt veya içlik giyindik.

Sadece tek çantanın içinde kıyafetlerimiz var. Yolda düzen birazcık değişse de yaklaşık aynı kaldı…

Elektronik Malzemeler

• Laptop/Tablet
  • Garmin inreach (delorme) takip cihazı
  • Fotoğraf makinası
  • Su altı fotoğraf makinası
  • Kask için kamera ve konuşma sistemi
  • Hafif harici bellek
  • Cep telefonları (Bunlar zaten sürekli yanımızdaydı)
  • Elektronik eşyaların şarj aletleri, birbirine uyanları almadık. (Su geçirmez ağzı kapanır plastik torbalara koyduk, bunlardan da yanımızda birkaç ekstra aldık.)
  • Ufak Tripod (çok fazla kullanmadık)
  • Gidilecek ülkelerin elektrik giriş ve voltaj bilgisi önemli. Gerekirse aparat alınması lazım.
  • Çoklu usb girişli priz (Toplu halde elektronik aletlerini şarj ederken çok işe yarıyor. Orta ve Güney Amerika’da voltaj değişiminden dolayı arızalanabiliyor aklınızda bulunsun.)
Elektronik eşya çok olunca; çoklu usb girişli priz kurtarıcımız 🙂

Motosikletle İlgili Malzemeler

• Tubeless (iç lastiksiz) lastikler ile yola çıktığımızdan tubeless lastik tamir seti
  • Lastik sibobu (2 tane yedek)
  • Yedek sigorta
  • Yedek ön lamba, ön ve arka fren balataları, ön ve arka dişli, G.Amerika’da yedek zincir taşıdık.
  • Hava Kompresörü
  • Alarm
  • 1 adet halat kilit
Yer kaplamaması için motosiklette uygun bulduğumuz yere bağladık.
  • Motosiklet örtüsü
  • Gerekmesi halinde hem motoru çalıştırabilecek kapasitede hem de elektronik aletlerimizi şarj edebileceğimiz büyük olmayan bir güç kaynağı.
Güç kaynağı – Uzun Yolda Malzemeler
  • Zincir yağlama spreyi
  • Bir tane WD-40
  • Avadanlık seti (İşimize yarayacakları aldık. Bilen bir arkadaşımızın yardımıyla önceden motosikleti açıp sökmeye yarayacak aletlerin hepsini deneyerek belirledik.)
  • Kaskları bağlamak için kask kiliti
  • Ayarlanabilir motor bağlama halatları (en az 2 tane, motoru tekne geçişi gibi durumlarda bağlamak için)
  • Plastik kelepçe (farklı ebatlarda, büyüklerinden 5-6 tane mutlaka olsun)
  • Yapıştırıcı, elektrik izole bantı
  • Bagaj gergi lastiği farklı ebatlarda (uçları demir olmayanları tavsiye ederiz)
  • Elastik çok amaçlı file
Ayarlanabilir motor bağlama halatlarına her an ihtiyaç duyabilirsiniz… Her teknede olmuyor…

Diğer Malzemeler

• Güneş gözlüğü
  • 2 adet banyo havlusu (çok hafif, ince neredeyse bir avuca sığacak büyüklükte, çabuk kuruyanlardan) ve aynı şekilde yüz havlusu
  • İnce seyahat nevresimi (çok az yer kaplıyor)
  • Ufak kozmetik çantası (Şampuan, diş fırçası, diş macunu, sabun vs. ABD’de seyahat boylarını rahatlıkla bulabildiğimiz için likitleri hep seyahat boyu tercih ettik. Bittikçe bulabildiğimiz en küçük boyu aldık.)
  • Küçük katlanır sırt çantası (İlk başta yoktu, daha sonra ihtiyacını hissedip aldık.)
  • İlk yardım seti ve ilaçlar (Kesik-yanık için pomat, böcek ısırması sonrası kaşıntı giderici krem, ağrı kesici, soğuk algınlığı ilacı, mide ilacı, yara bandı, kas gevşetici, uzun yürüyüşlerde ayaklar için pudra taşıyoruz. Ani kırık vakası olması halinde pratik atel kit) Gittiğiniz her ülkede basit ilaçları buluyorsunuz o yüzden ekstra yük etmeyin, bittikçe alınıyor.
  • Birkaç su geçirmez ağzı kapanan torbalardan (Önemli evraklarınızı koymanızı tavsiye ederiz.)
  • Çöp poşeti, özellikle battal boy kalın olanlar çok işe yarıyor.
  • Çamaşır asma ipi ve birkaç mandal (Elde çamaşır yıkamaya hazırlıklı olun :))
  • Birkaç çift ince doktor eldiveni (Motosiklet bakımı sırasında kullandık.)
Bazı bölgelerde daha sıkı önlem almak gerekebiliyor. Motor kardeşliği 🙂

15 ay boyunca yanımızda taşıdığımız eşyalar bu kadar. Arada yiyecek, su ve Patagonya bölgesinde 5lt.’lik benzin bidonu da listeye katıldı. Yanımızda taşıdığımız, ilk yardım setindekiler hariç her şeyi kullandık. İçinden almasaydık veya şu da olsaydı dediğimiz olmadı. Kıyafet daha azla da idare edilebilir. Ama ekstralar, kıyafetleri yıkadığımızda kuruma sorunu olan bölgelerde işimize çok yaradı. Gerektiğinde üst üste giyindik.

Gelelim diğer sorunun cevabına…

Yolda hoşumuza giden bir yer gördük ve durup etrafı gezmek istedik. O zaman motosiklet kıyafet ve kasklarımızı ne yapıyoruz?

ABD ve Kanada‘da gezerken, motosiklet kıyafetlerini motorun üstüne veya yanına bırakırken hiç dert etmedik. Özellikle milli veya eyalet parklarını gezerken motosikleti otoparklarına bırakıp eşyalarımızı da gönül rahatlığıyla üstünde bıraktık. Kasklarımızı bile bağlama dereği duymadık. Genelde otoparklarda görevliler oluyor ve kolay kolay bir şey olma olasılığı çok düşük. Ama gözümüz kesmezse önce kalacağımız yere yerleşip sonra dolaşmayı tercih ediyoruz. Motosiklet botlarımızla birkaç saat rahatlıkla yürüyebiliyoruz ama uzun yürüyüş yapacaksak yine ilk önce kalacak yerimizi ayarlıyoruz.

ABD ve Kanada’da bu kadar rahat davranırken Meksika-Orta ve Güney Amerika’da böyle bir rahatlık sergileyemedik. Tam yüklü haldeyken bırakın bir yeri dolaşmayı bazı yerlerde benzin istasyonlarında bile birimiz başında durduk. Gezeceğimiz yerlerin konumlarına göre önce kalacak yerimizi ayarladık. İç çantalarımızı ve değerli eşyalarımızı odaya bırakıp sonra gezdik. Parklara girişte görevli kulübesi varsa kask ve montlarımızı bırakıp bırakamayacağımızı sorduk. Bırakamayacağımız gibi olan yerlerde yan çantalarımızın içleri boş olduğundan mont ve pantolonları çantalara koyduk. Motosiklet pantolonlarının içine hava durumuna göre şort, tayt giyip gittiğimiz yerde çıkarıyoruz. Motor botlarımız yerine hiking botlarımızı giyiyoruz. Kasklarımızı kilitli zincirle motora bağlıyoruz ya da duruma göre yanımızda taşıyoruz.

Orta Amerika’da gümrük geçişlerinden… Kasklar kilitli 🙂

Sırtçantalı ve bisikletle yola çıkacaklar için liste tabii ki değişiklik gösterecektir. Taşıyabileceğinizin üstünde gereksiz eşya yanınıza almamanızı tavsiye ederiz…

Serkan’ın da bu konuyla ilgili epey detaylı bir yazısı var. Okumanızı tavsiye ederiz. Yazı için tık tık

Eşyalar yola hazır, yaz siz?