Palenque Antik Şehri – Meksika

Maya’ların Gücü Adına “Palenque”

10 Ekim sabahı Pejman ile beraber Palenque Antik şehrine doğru San Cristobal‘dan yola çıktık. Kötü yol şartlarını ve Meksika Büyükelçiliği’mizin  Zapatista’ların hakimiyetindeki bu bölge için yaptığı “çok dikkatli olun” uyarılarını da kulağımıza küpe ediyoruz. Dağlık yol çok virajlı, yer yer toprak kaymaları, kötü asfalt kalitesi, kamyon trafiği ve hız keserler ile zorlayıcı bir etap ama sorunsuz bir şekilde hedefimizde olan Agua Azul Şelaleleri‘ne daha sonra da Palenque’ye vardık.

Agua Azul Şelaleleri

Agua Azul (mavi su) şelalelerine 5-6 km kala yolumuz bir grup tarafından iple kesiliyor. Meksika’da maalesef bazı ören yerlerin girişlerinde resmi giriş ücreti harici önden iple yolun kesildiği ve yerel halk tarafından resmi olmayan giriş bileti verilerek para alınmaya çalışıldığını duymuştuk. Böyle bir durum ile karşılaşmamız halinde ne kadar doğru olmadığını bilsek de vermemiz konusunda uyarılmıştık. Önümüzü kesenler çocuk olunca anlamıyormuş gibi yapıyoruz ama parayı vermek istemediğimizi gören bir bey kabadayı gibi yanımıza geliyor. Belinde palası ile istersen ödeme der gibi dikiliyor. Arkamızda olan Pejman “Onur öde” diye bağırıyor. Bir anda birkaç kişi daha geliyor tabii ki ödeyeceğiz 😊Resmi olmayan kişi başı 20 peso giriş ücretini ödeyip geçiyoruz. Böyle durumlarda kolayca çıkaracağınız bir miktar paranın yakınınızda olmasında fayda var.

Üstteki gerçek bilet alttaki sahte bilet…

Agua Azul’un gerçek girişine geldiğimizde ise kişi başı 40 peso verirken yolun üst tarafında başımıza geleni söylediğimizde onlara biz karışamayız dediler. Bu tür durumlarda tartışmamak en iyisi ki zaten istedikleri rakamlar çok yüksek değil. Daha sonra Merida’da tanışacağımız 2 büyüğümüzü bizi durdurdukları yer ile şelalenin alt girişi arasında silahla soyduklarını öğrenince yukarıda gereksiz direnmediğimize daha çok sevindik.

Agua Azul

Ayrıca bizim geçtiğimiz San Cristobal ile Palenque arasındaki yolda 2018 yılında biri Alman diğeri Polonyalı 2 bisikletçi maalesef öldürüldü. Bu bölgede ekstra dikkatli olmakta fayda var, maceraya gerek yok…

San Cristobal – Palenque Arası rotamız

Agua Azul Şelaleleri Etkiyeci mi?

Motosikletlerimizi park ettiğimizde hemen etrafımızı küçük çocuklar sarıyor. Şelaleyi gezerken birkaç peso karşılığında motosikletlerimize göz kulak olabileceklerini söylüyorlar. Bu konuda da uyarılmıştık az bir para verin gönülleri olsun diye. Motora bakacaklarından değil sırf bir şey yapmasınlar diye 10 peso veriyoruz. O bile yetiyor. Karşımızda park etmiş aracın sahipleri gelince çocuklar oraya koşturuyolar. Yanlarında sapsarı saçlı küçük çocukları ile Avrupalı veya Amerikalı oldukları bariz belli aile de yiyecek bir şeyler veriyor. Etrafınızda gereğinden fazla dolaşıp sürekli bir şeyler isteyerek kendilerini acındırsalar da çocuklara öyle bir imrenerek bakışları vardı ki insanın içi eriyor. Bu topraklar, gördüklerimiz bizi daha da duygusallaştırdı galiba…

El işlerinin, hediyelik eşyaların ve yiyeceklerin satıldığı tezgahların arasından şelalere doğru hevesle yürüyoruz. Şelalelere yaklaştıkça sesi heyecanlandırsa da görüntüsü aynı etkiyi vermiyor…

Agua Azul
Şelaleleri bir de yakından görelim…

Yağmur döneminde olunca maalesef fotoğraflarda gördüğümüz masmavi sularında yüzülen o müthiş şelaleden eser göremiyoruz. Ama yine de şelalenin ihtişamlı sesi eşliğinde yürüyüş yapmak dinlendirici geliyor. Meksika’nın doğa harikalarından bir tanesi olan Agua Azul’da yine de keyifli zaman geçirdik. Fotoğraflarda gördüğümüz hali de aklımızda kalarak ayrılıyoruz…

Orman içinde keyifli bir akşam bizi bekliyor…

Daha sonra Palenque’de antik şehre yakınca olan kabinlere doğru hareket ediyoruz. Tropik ormanın içinde yer alan kabinler çok huzurlu. Her yer uçsuz bucaksız yemyeşil ve kuş cıvıltıları ile doğanın ortasındasınız… Börtü böcek çok olunca Ayfer’in alerjisinden dolayı biraz çekiniyoruz ama sorunsuzca bir akşam geçiriyoruz. Kaldığımız yer aslında çok huzurlu, yağmur olmasa 2-3 gün kalınabilir. Her ne kadar ne çeşit örümcek veya böcek çıkar karşımıza onu da bilmiyoruz ya….

Margarita & Ed

Akşam yakındaki bir restoranda (Don Muchos) yemeğimizi yiyoruz. Ortamı keyifli ve canlı müzik var, müzik şansımıza da olabilir 🙂  Restoran alternatifi zaten kısıtlı. Patika yolları izleyerek kaldığımız kabinlere ulaşıyoruz. Gecenin sakinliği inanılmaz huzurlu ve egzotik ortamın keyfini çıkarıyoruz. Hamaklarda veya çadırlarda kalanlar da var. Biz o kadarına cesaret etmeyelim 🙂 Sabah hayvan sesleri ile uyanıyoruz, aksi zaten düşünelemez 🙂

Palenque Ulusal Parkı

Sabah erkenden bizim eşyaları Pejman’ın kaldığı bölüme bırakıp Palenque Antik şehrini ziyarete gidiyoruz. Sık bir ormanın içinde yer alan Palenque, Meksika’da var olan en önemli Maya şehirlerinden bir tanesi. Kent (MS 250 ile 300) bugünkü Chiapas ve Tabasco eyaletlerinin geniş bölgelerini yöneten güçlü bir hanedanın başkentiydi. Kentin orijinal adı Lakamha, “büyük suların yeri” ve kontrol ettiği bölge; B’aakal veya “kemik” olarak biliniyordu.

Palenque

Böylesi efsane bir yeri gezmek heyecan verici olacaktı. Motosikletimiz ile girişe kadar gidip biletimizi aldık ve dolaşmaya hazırdık. Girişin başında bekleyen rehberler var, isterseniz ücretli. Bizim İspanyolcamız yetersiz olduğundan ve rehberlerin İngilizcesini anlamakta zorlandığımız için rehbersiz gezmeyi tercih ettik.

1987 yılında Unesco Dünya Miras listesine alınmış şehrin hâlâ büyük bölümü ortaya çıkarılamamış. Şehir terk edilip yeniden keşfedilene kadar geçen sürede orman içinde kaybolduğundan ancak %10’luk kısmı kazı çalışmaları sırasında gün yüzüne çıkarılabilmiş. Kral Pakal adına yapılmış piramit ve diğer yapılar (Yazıtlar Tapınağı, Büyük Saray, Temple XI ve Yapraklı Haç Tapınakları, Güneş, Kont vs.) gerçekten çok etkileyici. Mayalar güneş ve yıldızların hareketlerini gözlemlemek için çok yüksek kuleler inşa etmişler ve bunların içerisinde en görkemlisi, Palenque Sarayı’nın içerisindeki en yüksek kuleymiş.

Kral Pakal 13 yaşında hükümdar olmuş ve öldüğü 81 yaşına kadar da Mayaların en iyi dönemlerinden biri yaşanmış. Kralın lahitindeki figürler hâlâ tartışma konusu çünkü bir uzay aracına benzetiliyor. Kral Pakal, sanki bir uzay gemisinin pilot koltuğunda oturuyor ve uzaya gidiyormuş gibi görünüyor.

Palenque

Mayalar, tarıma elverişli olan topraklar verimsizleştikçe yaşadıkları şehirleri terk etmişler. Aynı durum Palenque için de geçerli.

Eşsiz Maya mimarisinden sonra ormanda yürüyüşe hazırız…

Antik şehir ormanın içine kurulduğundan, Maya kalıntılarının arasında dolaşırken küçük bir doğa yürüyüşü de yapıyorsunuz. Şelaleler, çeşit çeşit kuşlar, yemyeşil bitki örtüsü de size eşlik ediyor. İkinci kapıya doğru inerken yer alan şelale ise gerçekten görülmeye değer ancak geldiğiniz yön yerine bu çıkışa doğru giderseniz parka giriş yaptığınız ana kapıdan birkaç km uzağa çıkıyorsunuz. Biz otostop çekip motosikleti park ettiğimiz girişe kadar kolayca geldik. Yürüseydik artan hava sıcaklığı ve rutubet ile biraz yorucu olurdu. Ayrıca yola çıkacağımızdan zaman kaybı olacaktı.

Palenque Şelaleler

Döndüğümüzde Pejman’ı göremiyoruz. Müzeye gideceğiz diye plan yapmıştık ancak Pejman’ı merak ettiğimiz için kabine geri dönüyoruz.  Meğerse Pejman, bizden önce gelip hazırlanmış ve yola çıkmak için bizi bekliyormuş. Maalesef zamanımızı ayarlayıp müzeyi dolaşamadan Campeche için yola çıkıyoruz. Müzede şehrin tarihi, Palenque’nin Maya dünyasının geri kalanıyla olan ilişkisi hakkında bilgiler yer alıyor. Ayrıca eski sanat, din, ritüeller, politika ve günlük yaşamı gösteren olağanüstü korunmuş nesneler de sergleniyormuş.

Pejman’ın kabininden çantalarımızı aldığımızda sürpriz misafirlerimizle karşılaşıyoruz. İç çantalarımızdan bir tanesini karıncalar basmış. Ama öyle böyle değil, epeyce uğraştıktan sonra çantayı temizleyebiliyoruz. Özellikle kabinlerde kalıyorsanız çantalara dikkat etmekte fayda var.

Palenque’de Nerede Kaldık

Antik şehrin girişine yakın olan Margarita & Ed’s kabinlerinde kaldık. İki kişi bir gece için 280 peso (15 USD) ödedik. Palenque kasabasının içinde de kalacak yer seçeneği fazlaca var.

Margarita & Ed Cabins

Agua Azul ve Palenque fotoğraf albümümüz için linki tıklayınız…  FOTOĞRAFLARIMIZ

Meksika hakkında paylaştığımız gözlemlerimizi okumak için tık tık